יום שני, 11 בנובמבר 2013

asanoha

ההשראות שלי לפוסטים בבלוג הן אף פעם לא צפויות. אני ב-mode תמידי של קליטה ועיבוד - פוקחת עין, מאזינה ובוררת, אך לעולם אני לא יכולה לדעת מה באמת יגרום לי לבחור בו ולהתחייב אליו לשעות ארוכות, מאתגרות ומהנות של גיבוש פוסט. ההשראה המפתיעה לפוסט הזה למשל, היתה דוגמת קעקוע שתפסה את עיני ונשמרה בתיקיית הפינטרסט שלי.

כאשר לאחר כמה שבועות נתקלתי שוב בוריאציה שונה של הדוגמה, הפעם על גבי פריט
 עיצובי כלשהוא, ידעתי שיש כאן התחלה של פוסט. הייתי חייבת  להתחקות אחר רמז שיאמר
לי מה שם הדוגמה ומה מקורה, וכמו שאני אוהבת - מצאתי עצמי במסע וירטואלי לארץ רחוקה,
בעקבות דוגמה מסורתית והסטורית (שיתכן ואפילו אינה הדוגמה המדוייקת של הקעקוע,
אבל מאוד דומה), ובדרך פגשתי ולמדתי המון.




הדוגמה הגאומטרית היפה הזו בוודאי מוכרת לכם - היא נפוצה ומזוהה מאוד עם 
התרבות היפנית מזה מאות שנים, ומשמשת בעיצוב טקסטיל (לקימונו למשל), כמו גם
באדריכלות ונפוצה כמובן בעבודות דו מימד. גם במערב, כאשר רוצים לתת למוצרים נופך
יפני מרבים לעשות בה שימוש. 
שם הדוגמה -  asanoha ויש המבטאים וכותבים זאת asa-no-ha או asa no ha.
היא נקראת על שם צמח הקנביס (asa) על שום צורת עליו המשושים. 




 George Nakashima היה אדריכל ומעצב אמריקאי ממוצא יפני, ששילב בעבודתו
המרתקת מוטיבים משתי התרבויות. הוא זכה  בהכרה גדולה ובפרסים רבים, ובינהם אות מקיסר יפן. 
מנורה איקונית זו בעיצובו משנות השבעים משלבת פאטרנים מסורתיים העשויים
מעץ ארז לבן יפני, על גבי רגל בסיס מעץ אגוז אמריקאי.




שידה זו של סטודיו Larbeck היא מחווה לעבודתו של נקשימה
המעצב Laszlo Beckett מאמין בשלוב של מלאכת הנגרות המסורתית עם 
טכנולוגיות ממוחשבות, ובשידה זו הנקראת Asa No Highboy עשה שימוש מודרני 
ומרתק בדוגמת ה-asanoha. שימו לב לדוגמה ההולכת ונמוגה בחלקה 
התחתון של השידה, מעניין אם יש פה ביקורת תרבותית על המאבק בין 
מסורתי ועדכני?




 Tanihata מייצרים מזה קרוב לשישים שנה מסכי עץ בעבודת יד במבחר דוגמאות, 
ודוגמת ה-asanoha היא המומלצת והפופולרית. כמה שזה יפה, וכמה רוגע זה משרה!




Nagoya mosaic tile אף היא חברה יפנית ותיקה (בת למעלה משבעים).
בין מבחר האירחים שהיא מציעה ניתן למצוא את סדרת ה-asanoha על אריחיה
היפהפיים ומבחר הצבעים שלהם. ניתן לגוון את הדוגמה על ידי שילובים צבעונים
המדגישים פרטים מתוך הדוגמה הגאומטרית הבסיסית ומחברים אותם לכדי פאטרן מעניין חדש.
יש לחברה גם סרטון קצר ומאיר עיניים שאפשר ללמוד ממנו קצת יותר על חוויות רבות בתרבות
היפנית - נהניתי מאוד לצפות בתהליך הכנת השבלונה לאיור הטקסטיל עבור הקימונו, דרך
צביעתו בנהר ועד המוצר המוגמר.




מזהים? אצת נורי מעוצבת.




Design nori היא אצת בחיתוכי לייזר על פי מבחר פאטרנים יפנים מסורתיים, והיא פרי
שיתוף פעולה בין חברת הפרסום I&S BBDO וחברת Umino seaweed






Hakone Yosegi-Zaiku מתגורר באיזור הררי ביפן באזור הידוע בזכות העצים הרבים
 והמגוונים הגדלים בו. מהעצים הוא יוצר פאטרנים צבעוניים על ידי הדבקת חלקים בגוונים 
טבעיים שונים, ולאחר מכן ניסורם וסידורם בדוגמה משוכפלת




תחתיות לכוסות עשויות מלבד, שעשו לי חשק לחפש וללמוד ושמות של 
עוד כמה פאטרנים, כמו Seikai ha או yabane 





ולסיום - אם מתחשק לכם ליצור עם דוגמת ה- asanoha או עם דוגמאות יפניות אחרות
(אני יודעת שלי מתחשק!) כאן תוכלו למצוא חותמות שיעזרו לכם ליצור משטחים כאלה בקלי קלות

13 תגובות:

  1. מקסים מקסים מקסים, נתת לי רעיון לגוף תאורה חדש..

    השבמחק
  2. פוסט נפלא! אני חולת פטרנים והיפנים האלה בהחלט יודעים לעשות אותם!

    השבמחק
  3. מקסים!
    יש גם כחול לבן, של המותג "בסטה" - http://www.bastaid.com/Item.aspx?id=41&cid=12

    השבמחק
  4. אהבתי את המסע בעקבות הדוגמה.

    השבמחק
  5. תודה!! מעשיר ומקסים
    יפעת

    השבמחק
  6. איזה יופי!
    לא הכרתי כלל את התחום. פתחת לי דלת לעולם חדש וקסום.
    תודה רבה

    השבמחק
  7. מדהימים

    בא לי על כל החותמות האלו בקופסת עץ יפה.

    השבמחק
  8. מקסים!
    אכן, דוגמאת הקעקוע אינה זהה. היא בנויה על בסיס דוגמאת Seed of Life, המורכבת מ-7 עיגולים (7 ימי הבריאה), ממנה נגזרת דוגמאת Flower of Life, המורכבת ממעגלים מרובים.
    עולם הפאטרנים כל כך מרתק וממכר, אפשר לצלול ולחקור אותו שעות וימים!

    השבמחק
  9. יופי של פוסט! מעשיר יפה ומעורר השראה.

    השבמחק
  10. ממש כיף לראות איך מדוגמא צללת לחיפוש של עולם ומלואו!!!
    קראתי והחכמתי- תודה :)

    השבמחק
  11. אני עוקבת אחרי הבלוג שלך בשקט בשקט כבר זמן מה אבל הפוסטים האחרונים שלך פשוט מדהימים ברמות על שהייתי חייבת להגיב ולהגיד תודה - על ההשראה, הדברים החדשים שאני לומדת ועל זה שבזכותך הזמנתי את החותמות המהממות האלה!!!!!!!!!

    מחכה כבר לפוסטים הבאים ולמוזה וההשראה שתבוא :)

    השבמחק

אני מאוד מעריכה ואוהבת תגובות של קוראים. תודה לכם על ההשתתפות, האכפתיות, והמילים הטובות :)

פרק חדש בפודקאסט , אורחת: עדי הלמן

  לפני שנתיים וחצי איירתי את Adi Helman ביום החמישי בפרויקט הלוק היומי. בשבוע שעבר נפגשנו להקליט פרק של שעה בפודקאסט שלי ומצאנו את עצמנו בש...